Empathie in de spreekkamer

Achtergronden, wetenschappelijke inzichten en praktische vaardigheden

EAN:  9789036827423
Publicatiedatum:   30-12-2021
Uitvoering:  Paperback / softback
Taal:  Nederlands
Bladzijden:  151

  Print-on-demand (mogelijk langere levertijd)

Artsen (in opleiding) richten zich steeds meer op persoonsgerichte zorg. Belangrijk onderdeel van die zorg is een goede communicatie met de patiënt.  
Huisarts Frans Derksen: “Uit gesprekken met patiënten, collegae huisartsen en wijkverpleegkundigen bleken veel problemen in de communicatie te ontstaan door een gemis aan empathie.”
“Tijdens de jaren van onderzoek heb ik, als een soort bijwerking, veel geleerd over verschillende aspecten van het concept empathie. Veel van die aspecten passen niet in het keurslijf van een proefschrift maar vormen wel de inhoud van dit boek.”
Ik wil laten zien waarom de thema’s rondom empathie een unieke waarde en een uniek belang hebben. Ik wil laten zien hoe dingen anders kunnen.”

Dit boek bestaat uit een deel theorie, waarin wordt uitgelegd wat empathie is en wat de effecten zijn. Daarna wordt er een kort hoofdstuk gewijd aan empathie in verschillende medische, psychologische en sociale contexten.
De kern van het boek vormen de vragen uit de praktijk, gesteld door de aios. Deel 4 bevat een beschouwing over hoe empathie in het vak en in het onderwijs gebruikt kan worden.  

 

Eerste Nederlandse boek over empathie in de relatie tussen arts en patiënt

Behandelt veel concrete vragen uit de praktijk

Biedt achtergrondinformatie en praktische tips

    EAN: 9789036827423
    Auteur: 
    Uitgever: Springer Media B.V.
    Publicatiedatum:   30-12-2021
    Uitvoering: Paperback / softback
    Taal: Nederlands
    Hoogte: 170 mm
    Breedte: 240 mm
    Dikte: 13 mm
    Gewicht: 279 gr
    Voorraad: Print-on-demand (mogelijk langere levertijd)
    Bladzijden: 151
    Trefwoorden:   communicatie;empathie;opleiding;persoonsgerichte zorg;praktijkervaringen;theorie