De nieuwe golf
Aafje de Roest
Nederlands | 06-02-2026 | 240 pagina's
9789048568789
Paperback / softback
27,50
Nog niet verschenen, beschikbaar op 06/02/2026
Zonder kosten afhalen in onze winkel
Gratis parkeren voor de deur
Tekst achterflap
Nederlandstalige hiphop is populairder dan ooit. Met het album New Wave bereikte het genre in 2015 definitief het grote publiek, en in 2018 waren acht van de tien meest gestreamde tracks Nederlandstalige hiphopnummers. Hiphop gaat in de kern over identiteit: over wie je bent, waar je vandaan komt, wat je daarvan meeneemt en met wie je je graag omringt. In hun tracks en videoclips delen Nederlandse hiphopartiesten veel over zichzelf, hun omgeving en hun kijk op de wereld. Welke verhalen vertellen zij? En in welke taal, of talen? In 'De nieuwe golf' onderzoekt letterkundige Aafje de Roest de performances van Lijpe, SMIB, Abel, Ares, Jacin Trill, Famke Louise, Latifah, Lionstorm en S10. Ze laat zien hoe deze artiesten op hun eigen manier vertellen over culturele identiteit: tegen een lokale achtergrond, verbonden met de wereld – en altijd in beweging.
Biografie
Aafje de Roest is universitair docent Literaire culturen in hybride en meertalige contexten aan de Universiteit van Amsterdam. Ze promoveerde in 2024 aan de Universiteit Leiden op hedendaagse Nederlandstalige hiphop (cum laude). Haar werk richt zich op hedendaagse literaire cultuur en jongerencultuur.
Inhoudsopgave
1. Inleiding 9 2. Cultuurhistorische context 17 Hiphop als internationale jeugdcultuur 17 Een korte geschiedenis van Nederlandstalige hiphop (1980-nu) 20 3. Theoretische lens en methode 25 Authenticiteit in hiphop: realness en street credibility 26 Het hiphop-authenticiteitsdebat 29 Het lokale in hiphop: represent 33 Culturele identiteit in hiphop 38 Hiphopverhalen 40 Een multimodale discoursanalyse van hiphop 42 4. De buurtvader 47 Represent, roots, religie en mannelijkheid in Lijpes ‘Vergeet De Buurt Nooit’ (2018) Lijpe: realste in de game 48 ‘Vergeet De Buurt Nooit’: tussen straatrap en Maroc-hop 49 Represent de buurt: het lokale 52 Represent de posse: masculiniteit 54 ‘Ik kan voorlopig vuren’: de straat en/of hiphop 56 Muslim Cool 59 Lijpes Muslim Cool 60 Muslim Cool als uiting van verzet 64 Conclusie 68 5. Sprekers van het Smibanese 71 Represent, realness en rebellie bij SMIB SMIB Worldwide 72 Cultuurhistorische context: stigma op de Bijlmer 73 Smibanese en hiphop als resistance vernaculars 76 Represent de Bijlmer, represent de Smib 81 SMIB-squaaad: represent de posse 82 ‘Tot ik heel diep sliep’: kritisch-liefdevolle representaties van de Smib 84 SMIBs rebelse cool 87 (G)lokaal zwart verzet 89 Conclusie 92 6. Maatschappijkritische monnik tussen wijsheid en witheid 95 Represent Amsterdam, witheid, klasse en (internet)wijsheid op Abels A A 96 Witheid in een Nederlandse (hiphop)context 96 Abel: rebel tussen hiphop en punk 99 Represent Amsterdam, represent het wereldwijde web 102 Klassenkritiek op A 106 Wit privilege gedeconstrueerd 109 Abels (systeem)kritiek 111 Conclusie 114 7. Stemmen uit de regio 117 Represent de regio, de plattelandsidylle en jeugdig escapisme in Ares’ Wavyman – Live From Mars (2022) en Jacin Trills Happyland (2017) Van Happyland tot Mars 118 De sfeer van de regio: sociaalgeografische context 119 De mythe van de stad 120 De plattelandsidylle 122 Represent de regio, represent de rurale idylle 123 DIY-hiphopambacht: Jacin Trills onafhankelijke maakpraktijk 124 ‘Op eenzame hoogte’: Ares’ artistieke autonomie 126 Represent de gemeenschap 128 Van pastorale naar escapisme 129 Trap-politiek in Happyland 130 Maatschappijkritiek vanaf Mars 133 Conclusie 135 8. Koninginnen van de hiphopgame 137 S10s, Latifah’s, Lionstorms en Famke Louises hiphopfeministische identiteitsconstructies S10, Latifah, Lionstorm en Famke Louise 139 Check it while I wreck it: een hiphopfeministisch kader 141 ‘It’s a man’s world, maar niet in de mijne’: S10s hiphopfeminisme 143 ‘Domination aan deze kant’: Latifah’s hiphopfeminisme 148 ‘Ik ben vies’: Lionstorms hiphopfeminisme 153 ‘De koningin is back’: Famke Louises hiphopfeminisme 156 Conclusie 160 9. Tot slot 163 Ingewijde, buitenstaander of beide? Reflecties op positionaliteit in hiphoponderzoek 172 Bibliografie 181 Noten 195
Details
| EAN : | 9789048568789 |
| Uitgever : | Amsterdam University Press |
| Publicatie datum : | 06-02-2026 |
| Uitvoering : | Paperback / softback |
| Taal/Talen : | Nederlands |
| Status : | Nog niet verschenen |
| Aantal pagina's : | 240 |