De webwinkel van Van Dinter boeken in Boxmeer

Groeien door overname


Nederlands | 06-04-2023 | 200 pagina's

9789081238304

Hardback


€ 32,50

  In winkelwagentje
 Van Dinter boeken

   Leverbaar bij onze leverancier




Korte beschrijving/Annotatie

Er zijn tal van redenen om een ander bedrijf over te nemen. Je marktaandeel vergroten. Nieuwe producten of diensten toevoegen. Een stap naar het buitenland zetten. Synergie bewerkstelligen.

Tekst achterflap

Waarom en hoe een overname de groei van je bedrijf spectaculair kan versnellen! Er zijn tal van redenen om een ander bedrijf over te nemen. Je marktaandeel vergroten. Nieuwe producten of diensten toevoegen. Een stap naar het buitenland zetten. Synergie bewerkstelligen. Stuk voor stuk valide motieven om je als ondernemer op een overnamemarkt te begeven. Maar het slechtste wat je kunt doen is ‘zomaar’ een bedrijf overnemen. Bijvoorbeeld omdat een bedrijf toevallig op je pad komt. Voordat je weet wordt je een proces ingezogen dat veel tijd en aandacht kost en tot een nieuwe situatie leidt waar je helemaal niet goed over hebt nagedacht. Een ander bedrijf kopen moet daarom altijd onderdeel zijn van een uitgedachte strategie. Het is een strategisch spel dat goed gespeeld moet worden, waarbij gedegen voorbereiding voorop staat: samenstellen van een dealteam, zoeken en evalueren van overnametargets, waarderen, onderhandelen en – last but not least – de integratie van de target met je eigen bedrijf. Een traject waar je zomaar 6 tot 18 maanden mee bezig bent. Maart als het lukt is de bevrediging groot met als resultaat een aanzienlijke groeistap voor je bedrijf.

Slogan/Promotie

Waarom en hoe een overname de groei van je bedrijf spectaculair kan versnellen! Er zijn tal van redenen om een ander bedrijf over te nemen. Je marktaandeel vergroten. Nieuwe producten of diensten toevoegen. Een stap naar het buitenland zetten. Synergie bewerkstelligen. Stuk voor stuk valide motieven om je als ondernemer op een overnamemarkt te begeven. Maar het slechtste wat je kunt doen is ‘zomaar’ een bedrijf overnemen. Bijvoorbeeld omdat een bedrijf toevallig op je pad komt. Voordat je weet wordt je een proces ingezogen dat veel tijd en aandacht kost en tot een nieuwe situatie leidt waar je helemaal niet goed over hebt nagedacht. Een ander bedrijf kopen moet daarom altijd onderdeel zijn van een uitgedachte strategie. Het is een strategisch spel dat goed gespeeld moet worden, waarbij gedegen voorbereiding voorop staat: samenstellen van een dealteam, zoeken en evalueren van overnametargets, waarderen, onderhandelen en – last but not least – de integratie van de target met je eigen bedrijf. Een traject waar je zomaar 6 tot 18 maanden mee bezig bent. Maart als het lukt is de bevrediging groot met als resultaat een aanzienlijke groeistap voor je bedrijf.

Biografie

Peter Rikhof is oprichter en algemeen directeur van Brookz, het grootste overnameplatform van Nederland. Als ondernemer was hij de afgelopen 15 jaar betrokken bij meer dan 10 koop- en verkooptransacties. Peter studeerde economie en journalistiek en was actief als journalist en hoofdredacteur bij o.a. De Telegraaf, Carp, Management Team en als oprichter van het ondernemersplatform Sprout. Floyd Plettenberg is CEO van het internationale M&A-platform Dealsuite en was de afgelopen 15 jaar nauw betrokken bij enkele tientallen overnametransacties. Na 7 jaar M&A bij PwC is Floyd in 2014 mede-eigenaar geworden van overnameplatform Brookz. Van daaruit heeft hij in 2017 Dealsuite opgericht, het internationale M&A-netwerk dat actief is in 46 landen. Floyd heeft een master in Bedrijfseconomie/Strategie en een executive master in Finance en control (RC).

Inhoudsopgave

Voorwoord 1 Groei door acquisitie Groei is een keuze Groeistrategieën Autonoom of acquisitie Nadelen en risico’s Buy & build 2 Overnamestrategie Bepaal je strategie Bepaal je overnamedoelen Zoekprofiel Maak een teaser De praktijk: Gerton Lusink (Conxillium) 3 Dealteam Overnameadviseur Overige adviseurs Kosten van adviseur 4 Dealsourcing Veel bedrijven zijn onzichtbaar Informatiebronnen Van longlist naar eerste contact Exclusiviteit De praktrijk: Jordy Kool (Urban Gym Group) 5 Evalueren van een target Begrijp de verkoper Evaluatie van de cijfers Evaluatie overige zaken Bedrijfsbezoek Wat wil de verkoper weten? 6 Fiscale zaken Aandelen versus activa/passiva Juridische structuur De praktijk: Marc van Deursen (Prijsvrij Vakanties) 7 Waardering Normalisatieposten Multiples Discounted cashflow (DCF) 8 Onderhandelen Ken de verkoper Non-binding offer Valkuilen Bepaal je strategie Prijs en dealcultuur Garanties en vrijwaringen Overige onderhandelingspunten De praktijk: Guus van der Borgt (Interhal) 9 Intentieverklaring (LOI) Stel zelf een LOI op Inhoud van de LOI 10 Due diligence Aandachtsgebieden Bevindingen De praktijk: Hans Smit (Actief Zorg) 11 Financiering Stapelfinanciering Leverage Inbreng eigen middelen Banklening Vendor loan Overige financieringsvormen 12 Private Equity 12.1 Buy & build 12.2 Participatieovereenkomst De praktijk: Mark Vriend (Fietsvoordeelshop) 13 Closing Koopovereenkomst Conditions precedent Closing Closing is stressvol Closing is emotie 14 Integratie Benut het momentum Integratie begint voor closing Detailplan Implementatie Tot slot Dankwoord Literatuur

Details

EAN (ISBN) :9789081238304
Auteur: 
Uitgever :MainPress B.V.
Publicatiedatum :  06-04-2023
Uitvoering :Hardback
Taal :Nederlands
Hoogte :238 mm
Breedte :171 mm
Dikte :18 mm
Gewicht :553 gr
Voorraad :Leverbaar bij onze leverancier
Bladzijden :200