Acceptatie en commitment

Positief, effectief coachen anno nu

EAN:  9789083123363
Publicatiedatum:   07-06-2021
Uitvoering:  Hardback
Taal:  Nederlands
Bladzijden:  256

  Leverbaar bij Centraal Boekhuis

Ga doen wat je moet doen om te zijn wie je wilt zijn en maak ruimte voor ongemak en pijn. ACT is welbeschouwd een training in levenskunst. Mensen leren nieuwe vaardigheden in het omgaan met negatieve gedachten en pijnlijke emoties. Dit is de acceptatiekant. De commitmentkant leert mensen te verhelderen wat ze belangrijk vinden, zich hieraan te verbinden en dit te vertalen naar concrete stappen. Het hoofddoel is een toename van mentale veerkracht, waardoor jij en je coachees de moed en de helderheid ontwikkelen om een zinvol bestaan op te bouwen – ongeacht de omstandigheden. Coachen 3.0 – Acceptatie en commitment is het derde deel in een trilogie over coachen op basis van wetenschappelijke inzichten. Door dit leerboek help je jezelf én je coachees om idealen te verwezenlijken en effectief om te gaan met de belemmeringen die je onderweg tegenkomt. Bestsellers deel 1 en 2 gingen over motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht coachen.

ACT is een nieuwe coachmethode die mensen stimuleert om te doen wat belangrijk voor ze is en tegelijk helpt omgaan met negatieve gedachten en pijnlijke emoties.

Sergio van der Pluijm is oprichter van Bureau Bewezen Effect en geeft interactieve en laagdrempelige trainingen in evidence-based coachingmethoden waaronder ACT. Hij is door Kevin Polk gecertificeerd als ACT en ProSocial Matrix Trainer. Jaan Thiadens leidt coachende professionals op in ACT, gebruikt deze methode veelvuldig in zowel haar privéleven als in haar coachpraktijk Bureau Jaan en richtte ACTinliefde op waarvanuit ze liefdesworkshops voor stellen geeft.

Voorwoord Jacqueline A-Tjak 10 Voorwoord door Monique Samsen 12 Inleiding 15 Stel je voor … 15 Psychologische flexibiliteit 15 We leven in een feelgoodmaatschappij 16 Wat is ACT eigenlijk? 17 Waarin verschilt ACT van andere coachmethoden? 20 Hoe is ACT ontstaan? 21 Voordelen van coachen met ACT 24 Een voorproefje van ACT 25 Leeswijzer 26 1. Twee recepten voor het leven 29 Inleiding 29 De paradox van deze tijd 31 Een beproefd recept voor een vermoeid en ongelukkig leven 34 Kortom: we doen vaak aan zelfafwijzing 40 Het ACT-recept voor een rijk en betekenisvol leven 41 Kortom, we mogen compassie hebben met onszelf 46 Ervaringsgericht, praktisch en toekomstproof 48 Samenvatting 49 2. De basishouding van de A.C.T.-C.O.A.C.H. 51 Inleiding 51 Acceptatie 53 Commitment 54 Training of Therapie? 55 Contact 56 Open 57 Aandachtig aanwezig 58 Compassievol 59 Holding space 60 De vijf basisaannames van ACT 61 Didactisch en procesgericht 67 Samenvatting 69 3. Aandachtig aanwezig zijn 71 Inleiding 71 Wat is mindfulness eigenlijk? 72 Mindfulness bij ACT 75 Voordelen van aandachtig aanwezig zijn voor de coach 76 Je eigen lichaam en geest als instrument gebruiken 77 Mindfulness inzetten tijdens de sessie met je coachee 78 Mindfulness expliciet en impliciet inzetten 78 Metaforen rondom de vaardigheid ‘Aandachtig aanwezig zijn’ 80 Tips voor de begeleiding van ACT-oefeningen 81 Mindfulnessoefeningen voor tijdens de sessie 83 Speelse oefeningen voor thuis 87 Procesgerichte vragen rondom aandachtig aanwezig zijn  90 Samenvatting 91 4. Waarden verhelderen 93 Inleiding 93 Wat zijn waarden eigenlijk? 94 Wat zijn waarden niet? 96 Metaforen rondom de vaardigheid ‘waarden verkennen’ 107 Oefeningen om waarden te verhelderen 108 Procesgerichte vragen rondom waarden 113 Samenvatting 115 5. Toegewijd handelen 117 Inleiding 117 Waarom actie zo belangrijk is 118 Zelfvertrouwen leidt tot actie 119 Inzicht leidt tot actie 119 De rol van toewijding 121 Verschillende soorten doelen 123 W.I.S.E.-doelen stellen 126 Metaforen rondom toegewijde actie 134 Oefeningen rondom toegewijde actie 135 Procesgerichte vragen rondom toegewijde actie 138 Samenvatting 139 6. Gedachten opmerken 141 Inleiding 141 De veranderende visie op ons denken 142 Wat is defusie? 144 Waarom ‘positief denken’ vaak niet werkt. 147 Fusie herkennen bij jezelf en coachees 149 Het doel van defusie 151 Metaforen rondom defusie 151 Defusie oefeningen 153 Voordat je als coach defusie gaat inzetten 158 Procesgerichte vragen rondom defusie 160 Samenvatting 161 7. Actieve acceptatie 163 Inleiding 163 Vier misverstanden over actieve acceptatie 164 Waarom we neigen naar controle en vermijding 166 Vier manieren waarop we onze innerlijke ervaring vermijden 168 De prijs van vermijding in kaart brengen 171 Van vuile pijn naar schone pijn 173 Actieve acceptatie in vier stappen 175 Enkele tips bij het begeleiden van actieve acceptatie 176 Metaforen rondom actieve acceptatie 180 Oefeningen rondom actieve acceptatie 182 Procesgerichte vragen bij actieve acceptatie 190 Samenvatting 191 8. Een ruime, flexibele zelfbeleving 193 Inleiding 193 Ons geïdealiseerde zelfbeeld 194 Negatieve overtuigingen over jezelf 197 Zelfbeeld bestrijdend gedrag 198 De bril waardoor we kijken 198 Identificatie met de rollen die we vervullen 199 Hoe ontwikkel je nu een ruime, flexibele zelfbeleving? 202 Metaforen rondom een ruime en flexibele zelfbeleving 209 Oefeningen rondom een ruime en flexibele zelfbeleving 210 Procesgerichte vragen rondom flexibele zelfbeleving 214 Samenvatting 215 9. Procesgericht werken met de ACT-Matrix 217 Inleiding 217 Wat is de ACT-Matrix? 217 De vier hoofdvragen van de ACT-Matrix 221 Het observerende zelf (O.Z.) 224 Onderzoeken wat de functie van bepaald gedrag is 225 De ACT-Matrix en psychologische flexibiliteit 225 De ACT-Matrix en de zes vaardigheden van de Hexaflex 227 Extra vragen bij de ACT-Matrix 229 Vragen om het observerende zelf te versterken 233 Samenvatting 239 Verder leren 240 Nawoord door Jaan 242 Nawoord door Sergio 244 Over Jaantje 246 Over Sergio 247 Dankwoord 248 Literatuur en andere bronnen 251

Ga doen wat je moet doen om te zijn wie je wilt zijn en maak ruimte voor ongemak en pijn. ACT is welbeschouwd een training in levenskunst. Mensen leren nieuwe vaardigheden in het omgaan met negatieve gedachten en pijnlijke emoties. Dit is de acceptatiekant. De commitmentkant leert mensen te verhelderen wat ze belangrijk vinden, zich hieraan te verbinden en dit te vertalen naar concrete stappen. Het hoofddoel is een toename van mentale veerkracht, waardoor jij en je coachees de moed en de helderheid ontwikkelen om een zinvol bestaan op te bouwen – ongeacht de omstandigheden. Coachen 3.0 – Acceptatie en commitment is het derde deel in een trilogie over coachen op basis van wetenschappelijke inzichten. Door dit leerboek help je jezelf én je coachees om idealen te verwezenlijken en effectief om te gaan met de belemmeringen die je onderweg tegenkomt. Bestsellers deel 1 en 2 gingen over motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht coachen.

    EAN: 9789083123363
    Auteur: 
    Uitgever: Vrije Uitgevers, De
    Publicatiedatum:   07-06-2021
    Uitvoering: Hardback
    Taal: Nederlands
    Hoogte: 174 mm
    Breedte: 250 mm
    Dikte: 23 mm
    Gewicht: 722 gr
    Voorraad: Leverbaar bij Centraal Boekhuis
    Bladzijden: 256
    Reeks:   Coachen Reeks
    Trefwoorden:   acceptance;acceptance and commitment therapy;acceptatie;acceptatie- en commitment therapie;act;act-methode;bewezen effectief;coachen;coachen 3.0;coaching;commitment;evidence-based;gespreksvoering;levenskunst;psychologische flexibiliteit;training;veerkracht;wetenschappelijke basis