IJzeren schroefstoomschip 4e klasse Zr. Ms. Bonaire

Dick Vries-Jan Klootwijk-Foeke Rouwkema


Nederlands | 27-11-2020 | 208 pagina's

9789086161522

Hardback


€ 34,95

 Van Dinter boeken
   Werkdagen voor 18 uur besteld: volgende dag geleverd




Korte beschrijving/Annotatie

De Nederlandse marine hield tot eind 19e eeuw vast aan schroefstoomschepen met stoom- en zeilvermogen. Alleen de Bonaire bleef behouden en is een monument van de moderne scheepsbouw in Nederland.

Tekst achterflap

De scheepsbouw veranderde in de loop van de negentiende eeuw volledig van gedaante door de opkomst van de stoomvaart en de toepassing van ijzer als bouwmateriaal. Theoretische grondslagen en rekenmodellen voor efficiëntere stoomwerktuigen en schepen met betere vaareigenschappen versnelden het moderniseringsproces. In Nederland werd de scheepsbouw niet in de laatste plaats door de marine uitgedaagd om te vernieuwen en kwalitatief hoogwaardige schepen te bouwen. De modernisering van de scheepsbouw was op haar beurt een aanjager van de Nederlandse industrialisatie.
Het eisenpakket dat de Nederlandse marine in 1876 samenstelde voor de bouw van het schroefstoomschip 4e klasse Zr.Ms. Bonaire door het etablissement Feijenoord voorzag in een romp van puddelijzer en de inbouw van een krachtige stoommachine met oppervlaktecondensatie voor schroefvoortstuwing. De eveneens verlangde houten scheepshuid en driemast zeiltuigage vertegenwoordigden een welbewust voorbehoud op de volledige overgave aan moderne techniek. Aanvankelijk waren compromissen uit de gecombineerde toepassing van nieuwe techniek en klassieke verworvenheden zelfs noodzakelijk omdat de stoomvaart nog in ontwikkeling was. Schepen moesten immers wel langdurig op zee kunnen blijven en grote afstanden afleggen.

De Nederlandse marine hield tot aan het einde van de negentiende eeuw vast aan het beproefde concept van schroefstoomschepen met stoom- en zeilvermogen. De grote schroefstoomschepen 1e klasse onderhielden de verbindingen tussen het kleine Nederland en de uitgebreide gekoloniseerde bezittingen in Azië en in het Caribisch gebied. De kleine schroefschepen 4e klasse zoals de Bonaire volstonden voor de uitvoering van uiteenlopende taken in deze verre streken. Alleen de Bonaire bleef gespaard en is daarmee een monument van de moderne scheepsbouw in Nederland.

Details

EAN :9789086161522
Auteur: 
Uitgever :Amsterdam University Press
Publicatie datum :  27-11-2020
Uitvoering :Hardback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :288 mm
Breedte :232 mm
Dikte :19 mm
Gewicht :1152 gr
Status :Werkdagen voor 18 uur besteld: volgende dag geleverd
Aantal pagina's :208
Reeks :  Militaire Historie
Keywords :  abel tasman;bonaire;delfzijl;den helder;marine;scheepsbouw;stoom;tideman