Islamitisch basisonderwijs in Nederland
Marietje Beemsterboer
Nederlands | 09-04-2025 | 370 pagina's
9789087284794
Paperback / softback
€ 49,95
Informeer naar levertijd
Korte beschrijving/Annotatie
Hoe geven de verschillende islamitische basisscholen vandaag de dag vorm aan hun identiteit? En hoe wegen zij de verschillende maatschappelijke debatten over de islam daarin af?
Tekst achterflap
Al sinds de oprichting in 1988 is het islamitisch basisonderwijs in Nederland een bron van discussie. De ontwikkeling ervan heeft de afgelopen dertig jaar niet stilgestaan en geeft aanleiding tot nieuwe inzichten. Toch worden in de discussie al jarenlang dezelfde argumenten gebruikt. Hoe geven de verschillende islamitische basisscholen vandaag de dag vorm aan hun identiteit? En hoe wegen zij de verschillende maatschappelijke debatten over de islam daarin af? Dit boek laat – met een focus op de identiteitsvorming – de leerkrachten en directieleden zelf aan het woord en probeert de verschillen in waarden, normen en gewoonten van binnenuit te duiden. Islamitische basisscholen blijken steeds meer aandacht te hebben voor de maatschappelijke context. Ook wordt inzichtelijk dat islamitische basisscholen zich van andere basisscholen onderscheiden vanwege hun interne diversiteit en de continue dialoog met die maatschappelijke context. Dit boek is een pleidooi voor genuanceerder denken over en handelen rond het islamitisch basisonderwijs in Nederland.
Slogan/Promotie
Al sinds de oprichting in 1988 is het islamitisch basisonderwijs in Nederland een bron van discussie. De ontwikkeling ervan heeft de afgelopen dertig jaar niet stilgestaan en geeft aanleiding tot nieuwe inzichten. Toch worden in de discussie al jarenlang dezelfde argumenten gebruikt. Hoe geven de verschillende islamitische basisscholen vandaag de dag vorm aan hun identiteit? En hoe wegen zij de verschillende maatschappelijke debatten over de islam daarin af? Dit boek laat – met een focus op de identiteitsvorming – de leerkrachten en directieleden zelf aan het woord en probeert de verschillen in waarden, normen en gewoonten van binnenuit te duiden. Islamitische basisscholen blijken steeds meer aandacht te hebben voor de maatschappelijke context. Ook wordt inzichtelijk dat islamitische basisscholen zich van andere basisscholen onderscheiden vanwege hun interne diversiteit en de continue dialoog met die maatschappelijke context. Dit boek is een pleidooi voor genuanceerder denken over en handelen rond het islamitisch basisonderwijs in Nederland.
Biografie
Marietje Beemsterboer werkt als docent levensbeschouwing aan Hogeschool Inholland en doet binnen Lectoraat De Pedagogische Opdracht onderzoek naar de manier waarop leerkrachten op scholen met een sterk religieuze identiteit omgaan met het versterken van de religieuze identiteit van kinderen en het voorbereiden van kinderen op hun positie de diverse Nederlandse samenleving.
Inhoudsopgave
Inhoud Dankwoord Transcriptiesysteem 1 Inleiding Deel A Achtergrond 2 De invloed van migratiegeschiedenis en de Nederlandse moslimpopulatie op de identiteit van het 3 Door de overheid gefinancierd islamitisch basisonderwijs Deel B Beschrijving van de onderzoeksmethode 4 Methode Deel C Empirisch onderzoek 5 Dynamiek in de totstandkoming van de gewenste identiteit 6 Van gewenste naar werkelijk beleefde identiteit 7 Conclusie en aanbevelingen 8 Samenvatting Lijst met afbeeldingen Lijst met tabellen Bibliografie Trefwoordenregister Bijlage1:Interviewvragenlijst Bijlage2:Codelijst/boomstructuur
Details
EAN : | 9789087284794 |
Uitgever : | Universiteit Leiden hodn Leiden Universi |
Publicatie datum : | 09-04-2025 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 240 mm |
Breedte : | 170 mm |
Dikte : | 25 mm |
Gewicht : | 620 gr |
Status : | Niet in magazijn, wel te bestellen. Informeer naar levertijd |
Aantal pagina's : | 370 |