Rembrandt met rode baret

Gary Schwartz


Nederlands | 07-12-2022 | 304 pagina's

9789462585171

Hardback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 29,95

 Van Dinter boeken
   Werkdagen voor 18 uur besteld: volgende dag geleverd




Korte beschrijving/Annotatie

Rembrandtkenner Gary Schwartz’ zoektocht leest als een spannende kunsthistorische detective

Tekst achterflap

De lotgevallen van de Rembrandt met de rode baret zijn bijna te bizar om waar te zijn. Het portret werd in 1823 aangekocht door de Prins van Oranje, de latere koning Willem II, voor zijn kunstcollectie, die de beste Nederlandse privéverzameling ooit was. Geteisterd door oorlogsgeweld want door Willem achtergelaten in Brussel tijdens de Belgische Opstand van 1830, in 1918 kwijtgespeeld als erfstuk van zijn nazaten na de Eerste Wereldoorlog, na de Tweede Wereldoorlog in beslag genomen in Dayton, Ohio door de Amerikaanse overheid als verondersteld vijandelijk bezit, en jarenlang een lastige diplomatieke speelbal tussen Washington en Bonn in de Duits-Amerikaanse betrekkingen tijdens de Koude Oorlog. Daarvoor was het in 1921 ook nog eens gestolen uit het Weimar Museum, en in 1935 door Duitse matrozen in New York geheeld. Sinds Weimar was het slechts tien dagen in 1947 te zien geweest in Dayton, en tien weken in 1967 in Washington. Met dit boek doet het opnieuw zijn intrede in de Rembrandtwereld. De toeschrijving aan Rembrandt is sinds 1969 omstreden. Gary Schwartz draagt argumenten aan om het te accepteren voor wat het eeuwenlang was en nog altijd lijkt te zijn, een zelfportret van de meester. Bijgevoegd zijn de resultaten van een recent technologisch onderzoek.

Slogan/Promotie

De lotgevallen van de Rembrandt met de rode baret zijn bijna te bizar om waar te zijn. Het portret werd in 1823 aangekocht door de Prins van Oranje, de latere koning Willem II, voor zijn kunstcollectie, die de beste Nederlandse privéverzameling ooit was. Geteisterd door oorlogsgeweld want door Willem achtergelaten in Brussel tijdens de Belgische Opstand van 1830, in 1918 kwijtgespeeld als erfstuk van zijn nazaten na de Eerste Wereldoorlog, na de Tweede Wereldoorlog in beslag genomen in Dayton, Ohio door de Amerikaanse overheid als verondersteld vijandelijk bezit, en jarenlang een lastige diplomatieke speelbal tussen Washington en Bonn in de Duits-Amerikaanse betrekkingen tijdens de Koude Oorlog. Daarvoor was het in 1921 ook nog eens gestolen uit het Weimar Museum, en in 1935 door Duitse matrozen in New York geheeld. Sinds Weimar was het slechts tien dagen in 1947 te zien geweest in Dayton, en tien weken in 1967 in Washington. Met dit boek doet het opnieuw zijn intrede in de Rembrandtwereld. De toeschrijving aan Rembrandt is sinds 1969 omstreden. Gary Schwartz draagt argumenten aan om het te accepteren voor wat het eeuwenlang was en nog altijd lijkt te zijn, een zelfportret van de meester. Bijgevoegd zijn de resultaten van een recent technologisch onderzoek.

Biografie

Gary Schwartz, in 1940 geboren in Brooklyn, New York, woont al sinds 1965 in Nederland. Naast het schrijven van boeken over Jheronimus Bosch, Pieter Saenredam, Rembrandt van Rijn en Johannes Vermeer, en meer dan 500 artikelen en columns, was hij actief als vertaler, redacteur en uitgever en als de oprichter en directeur van CODART.

Details

EAN :9789462585171
Auteur: 
Uitgever :Uitgeverij WBOOKS
Publicatie datum :  07-12-2022
Uitvoering :Hardback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :257 mm
Breedte :196 mm
Dikte :32 mm
Gewicht :1409 gr
Status :Werkdagen voor 18 uur besteld: volgende dag geleverd
Aantal pagina's :304