Koopzondag 3 december 2023: winkel open van 12.00 - 17.00 uur
EAN (ISBN):  9789462585959
Publicatiedatum:   13-10-2023
Uitvoering:  Paperback / softback
Taal:  Nederlands
Bladzijden:  96

  Op voorraad in ons centraal magazijn

De aantrekkingskracht van het Picasso keramiek komt voort uit de vlotte, kleurrijke en herkenbare stijl en de gekozen thematiek

Picasso was al vroeg vertrouwd met het werken met diverse materialen. Net als in zijn schilderijen streefde hij naar vrije individuele expressie en een nieuwe vormentaal. Hij vervormde in een handomdraai een vers gedraaid kannetje tot duifje, beschilderde een vaas als uil en transformeerde en begeesterde zo het dode object. Hij bracht de keramiek letterlijk tot leven. Sculpturen uit Afrika en Oceanië deden hem beseffen dat de realiteit bepaald wordt door je fantasie. In 1948 vond zijn eerste expositie plaats met keramische objecten, beschilderde schalen en schotels. Zijn vrije geest verdraaide en vervormde de klassieke amforen en kruiken tot lichamen of dierfiguren. Vervolgens paste hij een beschilderingswijze toe die door cartouches en inschilderingen een complexe verschijningsvorm kregen, maar simpele toepassingen verhulden. Hij koos ervoor met een mesje insnijdingen te maken of dikke glazuren gedeeltelijk weer zichtbaar te maken door het gebruik van parafine waar het glazuur geen vat op had. Het resultaat was ronduit verbluffend. Opnieuw bewees Picasso zijn genialiteit. Hij plaveide de weg naar de ‘vrije vorm’ (freeform) in keramiek, meubelkunst en glas die ook bij de experimentele afdeling van de Porceleyne Fles in Nederland zijn weerslag had. Dit boek geeft iets weer van het magisch universum van deze grootse kunstenaar

Picasso was al vroeg vertrouwd met het werken met diverse materialen. Net als in zijn schilderijen streefde hij naar vrije individuele expressie en een nieuwe vormentaal. Hij vervormde in een handomdraai een vers gedraaid kannetje tot duifje, beschilderde een vaas als uil en transformeerde en begeesterde zo het dode object. Hij bracht de keramiek letterlijk tot leven. Sculpturen uit Afrika en Oceanië deden hem beseffen dat de realiteit bepaald wordt door je fantasie. In 1948 vond zijn eerste expositie plaats met keramische objecten, beschilderde schalen en schotels. Zijn vrije geest verdraaide en vervormde de klassieke amforen en kruiken tot lichamen of dierfiguren. Vervolgens paste hij een beschilderingswijze toe die door cartouches en inschilderingen een complexe verschijningsvorm kregen, maar simpele toepassingen verhulden. Hij koos ervoor met een mesje insnijdingen te maken of dikke glazuren gedeeltelijk weer zichtbaar te maken door het gebruik van parafine waar het glazuur geen vat op had. Het resultaat was ronduit verbluffend. Opnieuw bewees Picasso zijn genialiteit. Hij plaveide de weg naar de ‘vrije vorm’ (freeform) in keramiek, meubelkunst en glas die ook bij de experimentele afdeling van de Porceleyne Fles in Nederland zijn weerslag had. Dit boek geeft iets weer van het magisch universum van deze grootse kunstenaar

Lennart Booij KUNSTHISTORICUS Hij maakte eerder exposities voor ondermeer het Kunstmuseum Den Haag en het Stedelijk Museum Amsterdam. Booij is gastconservator bij het Royal Delft Museum. Hij is daarnaast kunstintermediair en maakt voor de beurzen PAN en BRAFA twee verkoopcollecties per jaar. Isabel Heijne KUNSTHISTORICUS Na werkzaam te zijn geweest voor onder meer Rijksmuseum Muiderslot, het Amsterdam Museum en Museum de Buitenplaats werkt zij nu als conservator voor de John & Marine van Vlissingen Art Foundation. Vanuit die rol werkt ze mee aan verschillende projecten bij het Royal Delft Museum.

    EAN (ISBN): 9789462585959
    Auteur: 
    Uitgever: Uitgeverij WBOOKS
    Publicatiedatum:   13-10-2023
    Uitvoering: Paperback / softback
    Taal: Nederlands
    Hoogte: 252 mm
    Breedte: 202 mm
    Dikte: 10 mm
    Gewicht: 394 gr
    Voorraad: Op voorraad in ons centraal magazijn
    Bladzijden: 96