Tijd voor bedrijfsethiek

Jelle van Baardewijk


Nederlands | 21-06-2024 | 184 pagina's

9789463015196

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 19,90

 Van Dinter boeken
   Dit boek wordt geprint. Mogelijk langer levertijd




Korte beschrijving/Annotatie

De bundel "Tijd voor bedrijfsethiek" benadrukt dat een systematische aanpak van ethische kwesties, op basis van theoretische inzichten en praktijk, essentieel is.

Tekst achterflap

De morele verwachtingen ten aanzien van het bedrijfsleven nemen toe. Bedrijven worden geacht duurzamer, inclusiever en meer integer te werken. Maar wat houdt dat precies in? Deze bundel met bijdragen van wetenschappers en professionals biedt perspectieven op bedrijfsethiek. De eerste hoofdstukken gaan over een stappenplan om morele vraagstukken, bijvoorbeeld omtrent veiligheid op het werk, verantwoord leiderschap en privacy aan de orde te stellen. De andere hoofdstukken gaan over politiek, recht en compliance in relatie tot bedrijfsethiek. Deze bundel is geschreven voor bedrijven en professionals die meer met ethiek willen doen en is dus ook nuttig voor docenten die inspiratie en voorbeelden zoeken voor hun onderwijs. Daarnaast geeft de bundel een ‘praxeologische’ impuls aan de discussie onder filosofen over de spanning tussen moraal en activisme, dilemma’s en richtlijnen, markt en overheid. Bedrijfsethiek is essentieel voor het navigeren door morele dilemma’s en het versterken van integriteit binnen organisaties. De bundel benadrukt het belang van een systematische aanpak van ethische vraagstukken, waarbij zowel theoretische inzichten als praktische casuïstiek worden gecombineerd om een diepgaand begrip van morele verantwoordelijkheid in de bedrijfswereld te bevorderen. Het doel is om professionals te inspireren en uit te rusten met de tools en reflecties die nodig zijn om ethisch te handelen in complexe zakelijke omgevingen, en daarmee bij te dragen aan een rechtvaardiger en duurzamer bedrijfsleven. De bijdragen zijn van Edgar Karssing, Bart Jansen, Ronald Jeurissen, Wim Dubbink, Marloes de Jong, Arnt Mein, Björn Kijl, Geert Vermeulen, Jop Versteegt en Jelle van Baardewijk.

Slogan/Promotie

Bedrijfsethiek helpt organisaties om niet alleen winstgevend te zijn, maar ook sociaal verantwoordelijk en moreel integer te handelen, wat bijdraagt aan het welzijn van de bredere samenleving . Deze bundel benadrukt dat een systematische en reflectieve aanpak van ethische kwesties, ondersteund door zowel theoretische inzichten als praktische voorbeelden, essentieel is. Het doel is om professionals te voorzien van de juiste instrumenten en denkkaders om ethisch te handelen in complexe bedrijfsomgevingen.

Inhoudsopgave

Jelle van Baardewijk: Stapsgewijs bedrijfsethiek Edgar Karssing: Bedrijfsethisch denkgereedschap: wat wel en niet kan Wim Dubbink: Hoe te oordelen? Fundamentele aanvullingen op het stappenplan bedrijfsethiek Jop Versteegt: Ethische dilemma’s in de financiële sector Björn Kijl: Ethiek van hypotheekadvies, aandelentips en fondsbeheer Ronald Jeurissen: Politiek als probleem voor de bedrijfsethiek Bart Jansen: Het einde van het ondernemingsrecht. Het grootbedrijf als nieuwe soevereine wereldmacht Marloes de Jong: De complexiteit van compliance: Ervaringen uit het veld Arnt Mein: Inzichten over normatieve professionaliteit vanuit de rechtspraktijk Geert Vermeulen Ethiek- en compliance-programma’s: hoe en waarom

Details

EAN :9789463015196
Auteur: 
Uitgever :Eburon Uitgeverij B.V.
Publicatie datum :  21-06-2024
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :205 mm
Breedte :120 mm
Dikte :14 mm
Gewicht :228 gr
Status :Dit boek wordt geprint. Mogelijk langer levertijd
Aantal pagina's :184
Reeks :  Annalen van het Thijmgenootschap